Groepssessies Safe & Sound

De groepssessies zijn opgebouwd in drie fases. Elke fase heeft een muzikale naam.

Fase 1, Start
De opening. Deze staat in het teken van elkaar leren kennen, veilige sfeer creëren, start van creatief proces en zowel de veerkracht alsook de traumagerelateerde problemen bij de kinderen wordt in kaart gebracht. Thema's die aan bod komen zijn o.a. je talenten, interesses, samenwerken en sociale vaardigheden zoals naar elkaar luisteren en op je beurt wachten. Er worden diverse muzikale spelvormen gedaan en kinderen jongeren krijgen dr ruimte om te experimenteren en zo hun eigen muziek te maken. Ze leren zelf ritmes en melodieën te bedenken. zo hebben ze grote invloed in wat er in de sessies gebeurd.

Fase2, Componeren
In de tweede fase wordt er gewerkt aan een thema die voor de groep belangrijk is. De veiligheid is zodanig toegenomen dat moeilijkere thema's besproken kunnen worden. Zoals het omgaan met emoties, delen van je verhaal, omgaan met moeilijke gebeurtenissen, zelfbeeld, hoop en toekomst. Vanuit het delen van hun ervaringen worden liedjes geschreven. De thema's worden oplossingsgericht aangepakt. Dat wil zeggen dat we kijken en luisteren naar elkaars krachten, mogelijkheden en hoe je elkaar hierbij helpt en steun ervaart vanuit je omgeving. We componeren zo samen een lied en je eigen oplossing m.b.t. het thema.

Fase 3, Integreren
Wanneer het lied afgerond is komen we in de derde fase. Het lied wordt geoefend, opgenomen en een videoclip gemaakt. Kinderen doen hierbij zoveel mogelijk zelf. Samen met de muziektherapeut bedenken ze de beelden en welke instrumenten gespeeld moeten worden.
In deze fase wordt ook samen geëvalueerd. We bespreken wat er geleerd is m.b.t. de samenwerking, over zichzelf en over het thema, zodat de kinderen de leerervaring kunnen integreren. Kinderen zijn erg trots op het resultaat en laten het lied graag horen en zien aan de mensen die voor hen belangrijk zijn.

Hieronder kunt u luisteren naar het lied "We helpen elkaar". Geschreven door een groep kinderen met vluchtelingen achtergrond van 8 tot 10 jaar. Binnen het NT2 onderwijs.

Kijk, luister en geniet hier van nog meer liedjes.

Fase 1, Start

Fase2, Componeren

Fase 3, Integreren

Kijk, luister en geniet hier van nog meer liedjes.

Stichting Safe & Sound
Orleansstraat 45a
6217 LD
Maastricht

info@stichtingsafeandsound.nl

RSIN: 863293414

Wij vinden uw privacy erg belangrijk. Lees hiervoor ons privacy beleid. Als u verder gaat op deze website gaat u akkoord met ons privacybeleid.